
Követeljük: tiltsák be a fosszilis energiahordozók reklámozását!
Elindítottunk egy európai polgári kezdeményezést, mely lehetőséget ad arra, hogy egy olyan uniós szabályozás szülessen, mely megtiltja a fosszilis energiahordozók reklámozását és az ezekhez kapcsolódó szponzorációs tevékenységeket.
Miért fontos ez a tilalom?
Ha nem teszünk meg mindent a klímaválság enyhítéséért, annak egyik súlyos következménye egy globális szintű emberi jogi krízis lehet. Az IPCC (Éghajlatváltozási Kormányközi Testület) legfrissebb jelentése világossá tette, hogy nincs idő a kifogásokra, ha el akarjuk kerülni a klímakatasztrófát. A jelentés nyilvánosságra hozatalát követően, António Guterres, az ENSZ főtitkára arra figyelmeztetett, hogy „az emberiség vészhelyzetbe került”. Az emberek világszerte már a bőrükön érzik, mit jelent a klímaválság. Főként Afrikában, Ázsiában és Latin-Amerikában élő közösségek már most is a klímaválság pusztító következményeivel küzdenek: az egyre gyakoribb és egyre intenzívebb szárazságok, áradások, trópusi ciklonok, a tengerszint emelkedése mind-mind a jelen valósága, és ezek a hatások Európát, azon belül hazánkat sem kerülik el. A fosszilis energiahordozók kutatásával, kitermelésével, szállításával és kereskedelmével foglalkozó vállalatok 1957 óta tudják, hogy a fosszilis üzemanyagok (szén, a kőolaj és a földgáz) elégetése növeli a légköri szén-dioxid-koncentrációt. Ennek ellenére a szén-dioxid-kibocsátásban élenjáró cégek, mint a Total Energies, a Royal Dutch Shell, és a MOL, reklámokkal és különböző események szponzorációjával népszerűsítik klímaromboló tevékenységeiket.
1. A fosszilis energiahordozók reklámozása növelheti a károsanyag-kibocsátást
2. A fosszilisüzemanyag-cégek, valamint az autógyártók, a légitársaságok és a hajózási vállalatok gyakran úgy tüntetik fel magukat, mintha klímabarátok lennének és ezzel félrevezetik a fogyasztókat
3. A fosszilis ipar szereplői reklámjaikkal és szponzorálási megállapodásaikkal álmegoldásokat népszerűsítenek
A fosszilis ipar szereplői, reklámjaik és szponzorációs tevékenységeik révén, olyan álmegoldásokat népszerűsítenek a klímaválság enyhítésére, mint a földgáz, a fosszilis eredetű hidrogén, valamint a széndioxid-megkötés és tárolás (CCS). Az Influence Map nevű szervezet által vezetett vizsgálat szerint, a fosszilisüzemanyag-társaságok több mint 9,5 millió dollárt fizettek a Facebooknak olyan reklámokért, amelyek „zöld” üzemanyagnak állítják be a földgázt, és annak éghajlati előnyeit ecsetelik. Az ilyen látszatmegoldások már csak azért is veszélyesek, mert elvonják figyelmünket az olyan valódi megoldásokról, mint a megújuló energia. A fosszilisüzemanyag-társaságok ezekkel az akcióikkal megtévesztik a fogyasztókat és a politikusokat.
4. A fosszilis ipar befolyása a politikára
Fosszilisekben érdekelt nagyvállalatok és autógyártó cégek voltak az Európai Unió Tanácsának soros elnöksége – ahol a tagállamok vezetői találkoznak – hivatalos szponzorai. A Volkswagen tulajdonában lévő Porsche és az Audi szponzorálta az osztrák soros elnökséget 2018-ban, a BMW pedig a finn elnökséget 2019-ben. 2019-ben, a román elnökséget a Renault és a Mercedes, valamint az OMV Petrom és az Enel szponzorálta. 2020-ban a horvát elnökség szponzora a Citroen és a Peugeot, valamint az INA olajtársaság volt.
Az Egyesült Királyságban, az Unearthed vizsgálata kimutatta, hogy a BP mexikói és ausztráliai olajfúrási terveinek előmozdítására használta fel a British Museummal, valamint egy „Halottak napja” (Day of the Dead) című kiállítással kötött szponzorálási megállapodását. Mindez ellentmond a BP előző vezérigazgatójának, Bob Dudley-nak azzal a kijelentésével, hogy a BP anélkül támogatja a művészeteket, hogy ezért „bármit is elvárna cserébe”.
5. A fosszilis energiahordozók növelik a légszennyezettség mértékét, melynek következtében emberek halnak meg
6. A klímaválság következtében sérülnek az emberi jogok, és a fosszilis ipar egyes szereplőit közösség elleni bűncselekménnyel vádolnak
7. A fosszilis ipar CO2-ellentételezésre vonatkozó állításai a klímaváltozással kapcsolatos tétlenség leplezésére szolgálnak
Gyakran ismételt kérdések a kampányról
1. Mi az az európai polgári kezdeményezés (ECI)?
2. Mi a különbség az ECI és egy hagyományos petíció között?
Az európai polgári kezdeményezés keretén belül indítványozott kérelemre az Európai Bizottságnak törvényi kötelessége válaszolni, feltéve, hogy a kérelmet egy éven belül legalább egymillióan támogatták úgy, hogy az aláírásuk hitelesnek bizonyult. Ez egy kimondottan hatékony eszköz arra, hogy valamit az EU politikai napirendjére lehessen tűzni.
Egy hagyományos petíciót bárki aláírhat, az ECI esetében azonban az aláírás csak akkor számít érvényesnek, ha az aláíró személy az EU valamely tagállamának állampolgára és elérte azt az életkort, amelytől a saját országában szavazhat. Az európai polgári kezdeményezés során az aláíróktól olyan speciális információkat kell kérni, amelyek segítségével hitelesíthető az aláírásuk.
3. Miért kell olyan sok személyes adatot megadnom ahhoz, hogy aláírhassam a kezdeményezést?
4. Felhasználhatóak-e az adataim más célokra?
5. Mit kell tennünk, hogy valóban betiltsák a kezdeményezés által célzott reklámozást és a szponzorációt?
6. Mit tehetek, hogy sikeres legyen ez az európai polgári kezdeményezés?
7. Mit kell tennie az Európai Bizottságnak?
8. Hol alkalmaztak korábban ilyen tiltást?
2020 decemberében, Amszterdam városa megtiltotta a fosszilis energiahordozók reklámozását.
A ClientEarth kifogást emelt a BP egy megújulóenergia-reklámkampánya ellen, azzal, hogy a BP úgy állítja be magát, mintha megújuló energiával foglalkozó vállalat lenne, míg a valóságban, ezidőtájt, kiadásai 96%-t tette ki az olaj- és gázvásárlás. Az kereset eredményeként, 2020-tól nem sugározták tovább a BP „Előremutató lehetőségek” reklámját.
Rólunk
Koalíciónkat nonprofit szervezetek és alulról szerveződő csoportok alkotják. Célunk, hogy törvényi úton megakadályozzuk, hogy a fosszilis par, valamint a fosszilis üzemanyagot használó járműgyártók, légi- és hajózási társaságok reklám- és szponzorációs tevékenységet végezhessenek az EU-ban. Azt reméljük, hogy ezzel megakadályozhatjuk, hogy a fosszilisekben érdekelt vállalatok téves információkat terjesszenek az éghajlatváltozásról és késleltessék az éghajlatváltozás elleni fellépést. Mindez végeredményben a fosszilisüzemanyag-társaságok befolyásának csökkenéséhez vezet, ami pedig egy lépéssel közelebb visz minket ahhoz, hogy elkerülhessük az klímavészhelyzet legsúlyosabb következményeit.
353103 EMBER KÖVETELI, HOGY TILTSÁK BE A FOSSZILIS ENERGIAHORDOZÓK REKLÁMOZÁSÁT!
Ez csak a kezdet. A fosszilisekhez kötődő propaganda be lesz tiltva, az egyetlen kérdés az, hogy mikor.
Együtt el fogjuk érni ezt a célt. Kövesd a kampánnyal kapcsolatos legfrissebb híreket Insagramon és Twitteren. #BanFossilAds
Maradj velünk kapcsolatban, hogy időben értesülj a kampánnyal kapcsolatos hírekről.
Köszönjük mindenkinek, aki aláírta a fosszilis hirdetések tilalmát szorgalmazó Európai Polgári Kezdeményezést. A petíció lezárult. A kampány folytatásával kapcsolatban értesíteni fogjuk követőinket.
Elindítottunk egy európai polgári kezdeményezést, mely lehetőséget ad arra, hogy egy olyan uniós szabályozás szülessen, mely megtiltja a fosszilis energiahordozók reklámozását és az ezekhez kapcsolódó szponzorációs tevékenységeket.
Miért fontos ez a tilalom?
Ha nem teszünk meg mindent a klímaválság enyhítéséért, annak egyik súlyos következménye egy globális szintű emberi jogi krízis lehet. Az IPCC (Éghajlatváltozási Kormányközi Testület) legfrissebb jelentése világossá tette, hogy nincs idő a kifogásokra, ha el akarjuk kerülni a klímakatasztrófát. A jelentés nyilvánosságra hozatalát követően, António Guterres, az ENSZ főtitkára arra figyelmeztetett, hogy „az emberiség vészhelyzetbe került”. Az emberek világszerte már a bőrükön érzik, mit jelent a klímaválság. Főként Afrikában, Ázsiában és Latin-Amerikában élő közösségek már most is a klímaválság pusztító következményeivel küzdenek: az egyre gyakoribb és egyre intenzívebb szárazságok, áradások, trópusi ciklonok, a tengerszint emelkedése mind-mind a jelen valósága, és ezek a hatások Európát, azon belül hazánkat sem kerülik el. A fosszilis energiahordozók kutatásával, kitermelésével, szállításával és kereskedelmével foglalkozó vállalatok 1957 óta tudják, hogy a fosszilis üzemanyagok (szén, a kőolaj és a földgáz) elégetése növeli a légköri szén-dioxid-koncentrációt. Ennek ellenére a szén-dioxid-kibocsátásban élenjáró cégek, mint a Total Energies, a Royal Dutch Shell, és a MOL, reklámokkal és különböző események szponzorációjával népszerűsítik klímaromboló tevékenységeiket.
1. A fosszilis energiahordozók reklámozása növelheti a károsanyag-kibocsátást
2. A fosszilisüzemanyag-cégek, valamint az autógyártók, a légitársaságok és a hajózási vállalatok gyakran úgy tüntetik fel magukat, mintha klímabarátok lennének és ezzel félrevezetik a fogyasztókat
3. A fosszilis ipar szereplői reklámjaikkal és szponzorálási megállapodásaikkal álmegoldásokat népszerűsítenek
4. A fosszilis ipar befolyása a politikára
Fosszilisekben érdekelt nagyvállalatok és autógyártó cégek voltak az Európai Unió Tanácsának soros elnöksége – ahol a tagállamok vezetői találkoznak – hivatalos szponzorai. A Volkswagen tulajdonában lévő Porsche és az Audi szponzorálta az osztrák soros elnökséget 2018-ban, a BMW pedig a finn elnökséget 2019-ben. 2019-ben, a román elnökséget a Renault és a Mercedes, valamint az OMV Petrom és az Enel szponzorálta. 2020-ban a horvát elnökség szponzora a Citroen és a Peugeot, valamint az INA olajtársaság volt.
Az Egyesült Királyságban, az Unearthed vizsgálata kimutatta, hogy a BP mexikói és ausztráliai olajfúrási terveinek előmozdítására használta fel a British Museummal, valamint egy „Halottak napja” (Day of the Dead) című kiállítással kötött szponzorálási megállapodását. Mindez ellentmond a BP előző vezérigazgatójának, Bob Dudley-nak azzal a kijelentésével, hogy a BP anélkül támogatja a művészeteket, hogy ezért „bármit is elvárna cserébe”.
5. A fosszilis energiahordozók növelik a légszennyezettség mértékét, melynek következtében emberek halnak meg
6. A klímaválság következtében sérülnek az emberi jogok, és a fosszilis ipar egyes szereplőit közösség elleni bűncselekménnyel vádolnak
7. A fosszilis ipar CO2-ellentételezésre vonatkozó állításai a klímaváltozással kapcsolatos tétlenség leplezésére szolgálnak
Gyakran ismételt kérdések a kampányról
1. Mi az az európai polgári kezdeményezés (ECI)?
2. Mi a különbség az ECI és egy hagyományos petíció között?
Az európai polgári kezdeményezés keretén belül indítványozott kérelemre az Európai Bizottságnak törvényi kötelessége válaszolni, feltéve, hogy a kérelmet egy éven belül legalább egymillióan támogatták úgy, hogy az aláírásuk hitelesnek bizonyult. Ez egy kimondottan hatékony eszköz arra, hogy valamit az EU politikai napirendjére lehessen tűzni.
Egy hagyományos petíciót bárki aláírhat, az ECI esetében azonban az aláírás csak akkor számít érvényesnek, ha az aláíró személy az EU valamely tagállamának állampolgára és elérte azt az életkort, amelytől a saját országában szavazhat. Az európai polgári kezdeményezés során az aláíróktól olyan speciális információkat kell kérni, amelyek segítségével hitelesíthető az aláírásuk.
3. Miért kell olyan sok személyes adatot megadnom ahhoz, hogy aláírhassam a kezdeményezést?
4. Felhasználhatóak-e az adataim más célokra?
5. Mit kell tennünk, hogy valóban betiltsák a kezdeményezés által célzott reklámozást és a szponzorációt?
6. Mit tehetek, hogy sikeres legyen ez az európai polgári kezdeményezés?
7. Mit kell tennie az Európai Bizottságnak?
8. Hol alkalmaztak korábban ilyen tiltást?
2020 decemberében, Amszterdam városa megtiltotta a fosszilis energiahordozók reklámozását.
A ClientEarth kifogást emelt a BP egy megújulóenergia-reklámkampánya ellen, azzal, hogy a BP úgy állítja be magát, mintha megújuló energiával foglalkozó vállalat lenne, míg a valóságban, ezidőtájt, kiadásai 96%-t tette ki az olaj- és gázvásárlás. Az kereset eredményeként, 2020-tól nem sugározták tovább a BP „Előremutató lehetőségek” reklámját.
Rólunk
Koalíciónkat nonprofit szervezetek és alulról szerveződő csoportok alkotják. Célunk, hogy törvényi úton megakadályozzuk, hogy a fosszilis par, valamint a fosszilis üzemanyagot használó járműgyártók, légi- és hajózási társaságok reklám- és szponzorációs tevékenységet végezhessenek az EU-ban. Azt reméljük, hogy ezzel megakadályozhatjuk, hogy a fosszilisekben érdekelt vállalatok téves információkat terjesszenek az éghajlatváltozásról és késleltessék az éghajlatváltozás elleni fellépést. Mindez végeredményben a fosszilisüzemanyag-társaságok befolyásának csökkenéséhez vezet, ami pedig egy lépéssel közelebb visz minket ahhoz, hogy elkerülhessük az klímavészhelyzet legsúlyosabb következményeit.