Oldal kiválasztása

Az élelmiszerboltok 2022-es műanyag- és szemétrangsora

Tudd meg, hogyan áll kedvenc boltod a vizeinket, az élővilágot és környezetünket elárasztó műanyagszennyezés terén.

A Greenpeace az elmúlt években több országban is megvizsgálta és értékelte a kiskereskedelmi élelmiszer-üzletláncokat abból a szempontból, hogy azok milyen intézkedéseket tesznek az egyszer használatos csomagolóanyagok, műanyagok visszaszorításáért, illetve a keletkezett hulladék minimalizálásáért és hasznosításáért.

Idén első alkalommal Magyarországon is elvégeztük ezt a felmérést kilenc kiválasztott, hazánkban jelenlévő üzletláncban. Vizsgálatunk alatt jelentős hátráltató tényezőkkel szembesültünk: a háborús helyzet, az energiaválság, az infláció, vagy az árstopos termékek bejelentése mind ilyen volt.

Bár folyamatosan változik körülöttünk a világ, de egy valami a társadalmi nyomás ellenére sem változik: a műanyag hulladék lassan ellep minket, egyre nagyobb károkat okozva a természetben, és már megjelent az emberi szervezetben is. Közös felelősségünk, hogy ezt a folyamatot megállítsuk!

Ezt a felelősséget, bár eltérő mértékben, de a legnagyobb hazai üzletláncok is érzik felmérésünk alapján. Egyes láncok nyilvánosan elérhető startégiával rendelkeznek a műanyagcsökkentésükkel kapcsolatban, máshol a saját márkás termékek csomagolásánál kitűzött cél, hogy 100 százalékban újrahasznosított anyagokból készüljenek, és van, ahol internetes térképpel segítik a szelektív hulladékgyűjtő pontok megtalálását.

Ugyanakkor a felmért boltok többségében nagyon erős fejlesztésre szorulnak az újratöltési lehetőségek, és még mindig találni olyan üzletláncot, ahol kizárólag egyszer használatos műanyag zacskó áll a vásárlók rendelkezésére. A visszaváltható italcsomagolás a sörök és borok esetében elterjedtebb ugyan, de csak elvétve találkoztunk olyan üzlettel, amelyik rendelkezik visszaváltható alternatívával ásványvizekből, a tej és a gyümölcslevek italcsomagolása esetén pedig ez sehol sem megoldott.

A jelenleginél sokkal bátrabb fellépést kell követelnünk a kiskereskedelem meghatározó cégcsoportjaitól az egyszer használatos műanyagokkal kapcsolatban! Ha valódi változást szeretnénk látni, akkor búcsút kell mondani az eldobható csomagolásnak, és át kell térni az újrafelhasználásra, az utántöltésre és a csomagolásmentes alternatívákra. Ha egyszerűen lecseréljük az egyszer használatos műanyagokat egy másik eldobható csomagolásra, az továbbra is terhelni fogja a környezetet. Az újrahasznosítás pedig önmagában nem tudja megfékezni a műanyagszennyezés növekedését, ezért a kiskereskedelmi cégeknek fel kell hagynia az eldobható csomagolóanyagok használatával.

A boltokat az alapján rangsoroltuk, hogy milyen mértékben elérhető visszaváltható italcsomagolás, csomagolásmentes zöldségek, gyümölcsök, van-e ingyen műanyag zacskó. Ezen kívül vizsgáltuk, hogy mit tesznek az újrahasznosításért, az újratöltését és van-e stratégiájuk a hulladék csökkentésére.

A kutatás két módszerrel történt: egyrészt a Greenpeace Magyarország aktivistái 2022. július 1. és augusztus 1. között helyszíni felmérést végeztek 36 hazai üzletben, másrészt közvetlenül az élelmiszer-üzletláncokat is megkerestünk egy kérdőívvel, amelyre 2022. április 1. és 2022. december 8. között válaszoltak. Az üzletláncok 2022. májusáról adták meg az italcsomagolásra, illetve a zöldség-gyümölcsre vonatkozó adatokat.

Az elektronikusan megküldött kérdőívet az ALDI, az Auchan, a Lidl, a SPAR, a Tesco és a PENNY töltötte ki. A CBA, a Coop és a Reál sajnos nem vett részt a kérdőíves felmérésünkben, ezeket az üzletláncokat aktivistáink helyszíni felmérései alapján tudtuk csak értékelni. Azoknál a kiskereskedelmi élelmiszerláncoknál, amelyek részt vettek a kérdőíves kutatásban, elsősorban az általuk kitöltött kérdőívet elemeztük, az aktivisták által végzett helyszíni felmérés eredményeit kiegészítésként használtuk fel.

Minden vásárló megérdemli, hogy tisztában legyen azzal, hogy mit tesz egy áruházlánc a hulladék keletkezése ellen. Nézd végig a listánkat, és követeljük együtt a boltoktól az eldobható csomagolóanyagok, köztük az egyszer használatos műanyagok visszaszorítását!

ÍRD ALÁ A PETÍCIÓT!

Írd alá a petíciót, hogy a hazai élelmiszerboltok radikálisan csökkentsék az egyszer használatos műanyagok használatát.

Hogyan szerepeltek az üzletláncok?

Kattints az egyes üzletláncokra a részletes kiértékelésük elolvasásához. 

Skála
Értékelés*Elért százalékos eredmény
80 – 100
Fejlődő60 – 79
Fejlesztendő40 – 59
Erősen fejlesztendő20 – 39
Lemaradó0 – 19

*Az értékelés a Greenpeace szakmai véleményét tükrözi.

#1
p

SPAR

spar logo

Összpontszám

72/100

Átláthatóság: 100%

 

Stratégia, mérés és célok: 67%

 

Visszaváltható italcsomagolás: 46%

 

Csomagolásmentes gyümölcs, zöldség: 58%

 

Egyszer használatos műanyag zacskók: 80%

 

Újrahasznosítás: 89%

 

Újratöltés: 67%

 
A Greenpeace Magyarország 2022-es felmérésén az üzletláncok közül a SPAR szerepelt a legjobban az egyszer használatos csomagolóanyagok visszaszorításában. A 7 kategóriából nem volt egyetlen olyan sem, ahol kicsúsztak volna az első három helyezett közül.

Visszaváltható italcsomagolás kategóriában a SPAR fejlesztendő eredménnyel végzett: sörök, borok és szörpök tekintetében sok a visszaváltható opció, de sem ásványvizeket, sem tejtermékeket, sem gyümölcsleveket nem árultak visszaváltható csomagolásban.

Csomagolásmentes zöldségek és gyümölcsök tekintetében szintén fejlesztendő kategóriában végzett az élelmiszerlánc.

Az Egyszer használatos műanyag zacskók kategóriában az Auchan-nal megosztva az élen végeztek, a SPAR 2022. augusztus 1-ig kivezette a 15 mikronnál vékonyabb egyszer használatos műanyag zacskókat. A lebomló zacskót pénzért adták, és elérhető volt üzleteikben környezetbarát alternatíva, többször használható textil zsák.

Újrahasznosításban is az élen végzett az üzletlánc. Saját márkás termékeiknél 2030-ra az élelmiszereknél is 20 százalékban újrahasznosított csomagolóanyagot fognak használni, üzleteik területén alumíniumdoboz- és PET-palack-gyűjtő is volt, valamint lehetőséget biztosítottak az üvegvisszaváltásra és a szelektív gyűjtésre.

Újratöltés kategóriában a Tesco-val megosztva szintén az élen végeztek. Üzeleteikben olyan termékek voltak elérhetőek újratölthetőként, mint a mogyoró, a pisztácia, a dióbél, a mandula, a kesudió, a napraforgó, a tökmag, a diákcsemege, a törökmogyoró, a tarkabab, a lencse, a virágbab, a köles, a lenmag, a hajdina, a bulgur vagy a kuszkusz.

Az elektronikus kérdőíves kutatásunkban részt vettek, és részletes válaszadással segítették a munkánkat, ezért az Átláthatóság területén maximális pontszámmal végeztek.

A Stratégia, mérés és célok tématerületben azt találtuk, hogy rendelkeznek stratégiával a hulladék csökkentése érdekében, saját bevallásuk alapján 2030-ig 100 százalékra fogják emelni az újrahasznosított csomagolás arányát a nem élelmiszeralapú termékeknél, és 2025-ig 20 százalékkal csökkentik a műanyag csomagolást.

#2
p

Auchan

auchan logo

Összpontszám

63/100

Átláthatóság: 100%

Stratégia, mérés és célok: 56%

Visszaváltható italcsomagolás:67%

Csomagolásmentes gyümölcs, zöldség: 55%

Egyszer használatos műanyag zacskók: 80%

Újrahasznosítás: 67%

Újratöltés: 17%

Második helyezést ért el az összesítésben az Auchan áruházlánc. Bár több kategóriában is az élen végeztek, de közben több helyen fejlesztendő eredményt értek el, Újratöltés területen pedig a legrosszabb, lemaradó kategóriába soroltuk be a láncot. Kezdetnek nem rossz, de következő felmérésünkig még sok mindenben fejlődhetnek.

A Visszaváltható italcsomagolás kategóriában az Auchan az elérhető pontok 67%-át megszerezte, fejlődő értékeléssel zárt. Sör, bor, ásványvíz, szörp kategóriákban nagy számban árult visszaváltható termékeket, az ásványvíz kategóriában a hazai piacon kiemelkedő, hogy rendelkezett visszaváltható alternatívával. Visszaváltható gyümölcslével, tejjel és egyéb itallal nem rendelkezett.

A Csomagolásmentes gyümölcs, zöldség kategóriában az Auchan az elérhető pontok 55%-át szerezte meg, ezzel itt a fejlesztendő kategóriába került.

eredménnyel az élen zártak az Egyszer használatos műanyag zacskók kategóriában. Fenntartható alternatívákat kínáltak, például többször használatos, könnyen tisztítható gyümölcs- és zöldségtáskákat, mosható retasakokat, illetve a 100%-ban lebomló, biológiai alapanyagokból készült zacskókat. A pékáru részlegen biopamutból készült, kétféle méretben kapható, mosható zsákban, vagy 100%-ban papírból készült zacskóban vásárolhattuk meg a termékeket.

Újrahasznosítás kategóriában 67%-os, azaz fejlődő eredményt értek el. Az üzlet területén alumíniumdoboz- és üvegvisszaváltásra volt lehetőség, PET-palack visszaváltásra viszont nem. Szelektív gyűjtővel a következőkre rendelkeztek: papír, műanyag, fém, alumínium doboz, üveg. Gyűjtési lehetőséget kínáltak fénycső és elem termékekre is.

Az Újratöltés területen az Auchan lemaradó kategóriában (17%) végzett. Üzleteikben az italcsomagoláson kívül másra nem volt újratöltési lehetőség, egy éven belül tervezik bevezetését. Reméljük, a következő felmérésünkben már működő rendszerüket tudjuk értékelni.
*2022. december 13-án az Auchan jelezte, hogy újratölthető kínálatában szerepel pörkölt földimogyoró.

Átláthatóság kategóriában 100%-ot értek el, részt vettek a kérdőíves kutatásban, részletes válaszadással segítették a munkánkat.

Stratégia, mérés és célok területen 56%-os, fejlesztendő eredményt értek el. Rendelkeznek ugyan valamiféle stratégiával a műanyag hulladék csökkentésére, de ez nyilvánosan nem elérhető, a kutatás zárása előtt véglegesítés alatt állt, a fenntarthatósági jelentésük elkészítését tervezik.

#3
p

Tesco

tesco logo

Összpontszám

56/100

Átláthatóság: 100%

 

Stratégia, mérés és célok: 89%

 

Visszaváltható italcsomagolás: 46%

 

Csomagolásmentes gyümölcs, zöldség: 55%

 

Egyszer használatos műanyag zacskók: -20%

 

Újrahasznosítás: 56%

 

Újratöltés: 67%

 

A Tesco a felmért élelmiszerláncok élmezőnyében végzett 2022-ben. Ezt elsősorban a műanyag visszaszorításáról szóló stratégiájuk átláthatóságának és az újratöltés területén elért eredményüknek köszönhetik. Ugyanakkor több területen is fejlesztendő eredménnyel zártak, az egyszer használatos műanyag zacskók terén pedig holtversenyben a listánk utolsó helyén végeztek. Hatalmas lehetőségek rejlenek még a Tesco előtt a műanyag hulladék csökkentésében, amelyekkel jobb hellyé tehetik a világot!A Tesco fejlesztendő eredménnyel végzett (46%) a Visszaváltható italcsomagolás kategóriában. Nagy számban árusítottak visszaváltható csomagolásban sört és bort, a visszaváltható szörp is viszonylag széles kínálatban volt kapható, ásványvíz, gyümölcslé, tej és egyéb ital viszont nem volt a polcokon visszaváltható alternatívaként.

Szintén fejlesztendő eredményt értek el a Csomagolásmentes zöldség, gyümölcs kategóriában.

Az Egyszer használatos műanyag zacskók kategóriájában szorul a leginkább fejlesztésre az áruházlánc. A felmérés idején kizárólag ingyenesen elérhető egyszer használatos műanyag zacskóval rendelkeztek, azonban jelenleg dolgoznak a lebomló zacskó bevezetésén.

Szintén csak fejlesztendő eredményt ért el a Tesco az Újrahasznosítás területén. 2021-ben a működésükből származó hulladékok 82%-át hasznosították újra. Ennek az aránynak a növelésére minden évben tesznek újabb erőfeszítéseket. Az üzlet területén alumíniumdoboz-, PET-palack- és üvegvisszaváltás volt, szelektív gyűjtőt nem helyeztek ki.

Újratöltés kategóriában azonban kicsivel a többi áruházlánc előtt járnak, itt a SPAR-ral megosztva az élen végeztek. Az italcsomagoláson túl magvakat, aszalványokat biztosítottak újratölthetőként.

Átláthatóság kategóriában 100%-ot értek el, részt vettek a kérdőíves kutatásban, részletes válaszadással segítették a munkánkat.

A Tesco Stratégia, mérés és célok tématerületen jó (89%) eredménnyel zárt, rendelkezik stratégiával, és az nyilvánosan el is érhető. Ebből az is kiderül, hogy éves szinten mérik az üzletükben maradó műanyag hulladék nagyságát. Külön említésre méltó, hogy több tonnányi hulladékot spóroltak meg csak azzal, hogy vékonyabb csomagolásra tértek át egyes termékeknél.

#4
p

Lidl

lidl logo

Összpontszám

47/100

Átláthatóság: 100%

 

Stratégia, mérés és célok: 78%

 

Visszaváltható italcsomagolás: 4%

 

Csomagolásmentes gyümölcs, zöldség: 61%

 

Egyszer használatos műanyag zacskók: 20%

 

Újrahasznosítás: 67%

 

Újratöltés: 0%

 

Ugyan voltak olyan területek, amelyeken 2022-es felmérésünkben jó szereplést mutatott a Lidl, de több kategóriában – a visszaváltható italcsomagoknál, az egyszer használatos műanyag zacskóknál és az újratöltésnél is – a mezőny hátsó felében végeztek. Minden jót, kevesebb műanyag hulladékkal, kedves Lidl!

A Visszaváltható italcsomagolás kategóriában lemaradó eredményt értek el, egyedül a bor termékkategóriában volt található visszaváltható termék kis számban, a többi felmért kategóriában – sör, ásványvíz, szörp, gyümölcslé, tej, egyéb ital – nem nyújtott visszaváltható alternatívát. A Lidl kiegészítésképpen jelezte, hogy a Saguaro ásványvíz termékeinek egyutas PET-palackjai teljes egészében újrahasznosíthatóak, a csomagolást palackonként 1 forintért visszaváltják.

Jobb a helyzet a Csomagolásmentes gyümölcs, zöldség kategóriában, itt a Lidl megszerezte az elérhető pontok 61%-át, ezzel a legjobb eredményt érte el a vizsgált üzletláncok közül, és fejlődő kategóriába került.

A Lidl erősen fejlesztendő kategóriában végzett az Egyszer használatos műanyag zacskók kategóriában. Üzleteikben ingyen rendelkezésre állt egyszer használatos műanyag zacskó, lebomló zacskóval nem rendelkeztek, de legalább környezetbarát alternatívát is biztosítottak. Újrahasználható zsákot kínáltak, ami újrahasznosítható poliészterből készült, hosszútávon fenntartható, így használata révén kevesebb műanyaghulladék keletkezik.

Újrahasznosításban az élmezőnyben található az üzletlánc, és még számottevően javulhatnak is ebben a mutatóban, ha a 2025-re kitűzött célokat a saját márkás termékek csomagolásával kapcsolatban megvalósítják. Az üzlet területén alumíniumdoboz, PET-palack- és üvegvisszaváltás, valamint szelektív gyűjtő is volt, elemgyűjtő, használt étolaj gyűjtő 6 üzletnél volt elérhető.

Az Újratöltés területen a Lidl lemaradó kategóriában végzett, üzleteiben nem volt újratölthető alternatíva az italcsomagoláson túl.

Átláthatóság kategóriában 100%-ot értek el, részt vettek a kérdőíves kutatásban, részletes válaszadással segítették a munkánkat.

A Lidl Stratégia, mérés és célok területen fejlődő eredménnyel zárt. Kérdőíves felmérésünkben fontos eredményként hivatkoztak arra, hogy a Lidl Magyarország saját márkás termékeihez kapcsolódó műanyag csomagolóanyag-használatát 2020-ról 2021-re 5%-kal sikerült csökkenteni. Stratégiája nyilvánosan elérhető, eszerint 2025-re 20%-kal csökkentik a műanyag-felhasználásukat, és a saját márkás termékei csomagolásának 100%-át maximálisan újrahasznosíthatóvá teszik.

#5
p

ALDI

Összpontszám

45/100

Átláthatóság: 60%

 

Stratégia, mérés és célok: 67%

 

Visszaváltható italcsomagolás: 0%

 

Csomagolásmentes gyümölcs, zöldség: 54%

 

Egyszer használatos műanyag zacskók: 40%

 

Újrahasznosítás: 44%

 

Újratöltés: 50%

 
Az ALDI a listánk szinte minden kategóriájában a középmezőnyben foglal helyet, egyedül a visszaváltható italcsomagolásban lóg ki onnan – ott viszont sajnos nem a jó irányba. Összességében elmondható az élelmiszerláncról, hogy vannak ugyan törekvései a műanyag hulladék csökkentésére, de azok még fejlesztésre szorulnak.

A Visszaváltható italcsomagolásoknál az ALDI lemaradó kategóriában végzett, sajnos egyik termékkategóriában – sör, bor, ásványvíz, szörp, gyümölcslé, tej, egyéb ital – sem árult visszaváltható alternatívát.

A Csomagolásmentes gyümölcs, zöldség kategóriában a fejlesztendő kategóriába kerültek éppúgy, ahogy az Egyszer használatos műanyag zacskóknál. Üzleteikben ingyen rendelkezésre állt egyszer használatos műanyag zacskó, a lebomló zacskókért fizetni kellett, de volt környezetbarát alternatíva is. Visszajelzésük alapján a kutatás lezártakor kivezették a nem lebomló alternatívát, de egyes üzletekben még 2022. decemberében is elérhető volt az egyszer használatos műanyag zacskó.

Fejlesztendő eredménnyel zárták az Újrahasznosítás és az Újratöltés kategóriákat is. Terveik szerint növelik a saját márkás termékeik csomagolásában az újrahasznosított anyagok arányát. Üzleteik területén vagy az üzlet előtt szelektív gyűjtő volt, alumíniumdoboz-, PET-palack- és üvegvisszaváltásra azonban nem volt lehetőség.

Magvak és száraztészták esetében elérhető volt az önkiszolgáló, csomagolásmentes kihelyezés, ahol a vásárlók akár a saját hozott csomagolóanyagukba tölthették a termékből a kívánt mennyiséget. Hosszabb távon vizsgálják az újratölthető mosószer bevezetésének lehetőségét.

Az ALDI részt vett a kérdőíves kutatásban, válaszadással segítette a munkánkat, azonban csak részben töltötte ki a kérdőívet, ezért az elérhető pontok 60%-át teljesítette, Átláthatóság kategóriában fejlődő értékeléssel zárt.

A Stratégia, mérés és célok területen fejlődő eredményt értek el, rendelkeznek nyilvánosan elérhető stratégiával. Saját márkás termékeik esetében törekszenek arra, hogy minél nagyobb arányban újrahasznosítható csomagolóanyagot használjanak, de pontos célszámokat és dátumokat ezeknek megvalósítására nem jelöltek meg. Pozitívum, hogy már 2019 végén kivezették az egyszer használatos műanyag termékeket a kínálatukból, többek között a műanyag evőeszközöket, poharakat, tányérokat és szívószálakat, valamint a műanyag fültisztító-pálcikát is.

#6
p

PENNY

Összpontszám

31/100

Transzparencia: 40%

 

Stratégia, mérés és célok: –

 

Visszaváltható italcsomagolás: 8%

 

Csomagolásmentes gyümölcs, zöldség: 55%

 

Egyszer használatos műanyag zacskók: 40%

 

Újrahasznosítás: 44%

 

Újratöltés: 0%

 

A PENNY a csomagolásmentes zöldség, gyümölcs kategóriában ott van az üzletláncok élmezőnyében, de ezt az eredményt egyik másik területen sem sikerült igazán megközelítenie.

Visszaváltható italcsomagolás területen lemaradó kategóriában végeztek, egyedül a bor termék kategóriában volt megtalálható visszaváltható termék az üzleteikben, és az is csak kis számban. Sem sört, sem ásványvizet, sem szörpöt nem találtunk visszaváltható opcióban, és visszaváltható tejjel és gyümölcslével sem rendelkeztek.

A Csomagolásmentes gyümölcs, zöldség kategóriában megszerezték az elérhető pontok 55%-át, ezzel legjobb eredményüket produkálva a fejlesztendő kategóriába kerültek.

Egyszer használatos műanyag zacskók kategóriában a PENNY a fejlesztendő kategóriában végzett. Üzleteiben ingyen rendelkezésre áll egyszer használatos műanyag zacskó, a lebomló zacskóért fizetni kell, ugyanakkor van környezetbarát bevásárlózsák.

Üzleteikben üvegvisszaváltásra volt lehetőség, az üzletek területén vagy azok előtt volt szelektív gyűjtés is: papírt, színtiszta fóliát, üveget, RDF-et (energetikailag hasznosítható kevert csomagolási hulladékot) és maradék szennyezett kommunális hulladékot is gyűjtöttek. Ezzel Újrahasznosításban a fejlesztendő kategóriában végeztek.

A PENNY áruházakban nincs újratöltési lehetőség, nem is tervezik annak bevezetését. Ezzel az Újratöltésben lemaradóként zártak.

A PENNY jelentős késéssel, a kutatás zárása előtt, részben töltötte csak ki a kérdőívünket, de válaszadásukkal így is segítették a munkánkat. Így az Átláthatóság kategóriában fejlesztendő eredménnyel zártak.

A Stratégia, mérés és célok kategóriákban értékelhetetlen volt, mert ugyan rendelkezik nyilvánosan elérhető stratégiával, de a kérdésekre a PENNY csak részben válaszolt, eredményei nem hasonlíthatóak össze a kérdőíves kutatást részletesen kitöltőkkel.
*2023. december 15-én kaptuk a PENNY-től a Stratégia, mérés és célok témakörre a részletes válaszukat, mely kiegészítést értékelés nélkül az alábbiakban tüntetünk fel:
Nyilvánosan elérhető stratégiával rendelkezik. Mérik, hogy mennyi üzletben maradó csomagolási, és a termékekhez kapcsolódó műanyaghulladék keletkezik éves szinten. 2021-ben egész évben 810.855 kg műanyaghulladék keletkezett a boltokban és a raktárakban, amit újrahasznosítással foglalkozó cégeknek adtak el.

#7
p

CBA

cba logo

Összpontszám

22/100

Transzparencia: 0

Stratégia, mérés és célok: –

Visszaváltható italcsomagolás: 31%

Csomagolásmentes gyümölcs, zöldség: 53%

Egyszer használatos műanyag zacskók: 20%

Újrahasznosítás: 17%

Újratöltés: 10%

Listánkon a CBA az egyik olyan üzletlánc, amely nem vett részt az kérdőíves kutatásunkban, ezért őket kevesebb információ alapján kellett rangsorolnunk. Sajnos nem csak a transzparenciával volt gond, mert egy kategóriában sem tudott fejlesztendő eredménynél jobbat elérni, újrahasznosítás és újratöltés terén pedig lemaradóként végzett.

Visszaváltható italcsomagolás kategóriában erősen fejlesztendő eredményt értek el. Szörp kategóriában kiemelkedő, sör esetében fejlesztendő, bor esetében erősen fejlesztendő kategóriába kerültek, ásványvíz, gyümölcslé, tej és egyéb ital nem volt elérhető visszaválthatóként üzleteikben.

A Csomagolásmentes gyümölcs, zöldség kategóriában hozta a CBA a legjobb eredményét a felmérésben, itt megszerezte az elérhető pontok 53%-át, ezzel a fejlesztendő kategóriába került.

Az Egyszer használatos műanyag zacskók területen erősen fejlesztendő kategóriában végeztek. Üzleteikben ingyen rendelkezésre állt egyszer használatos műanyag zacskó, lebomló zacskóval nem rendelkeztek, környezetbarát alternatíva viszont volt.

A helyszíni felméréssel vizsgált hat CBA üzlet közül kettőben volt üvegvisszaváltásra lehetőség, szelektív gyűjtőt pedig két üzletben helyeztek ki: papírt, műanyagot, fémet, és üveget gyűjtöttek. Ezzel összességében a CBA a lemaradó kategóriába került az Újrahasznosításban.

Aktivistáink visszajelzése alapján a vizsgált üzleteikben mindössze a magvak újratöltése állt a vásárlók rendelkezésre, más termékcsoportok esetében nem volt újratöltésre lehetőség. Így Újratöltésben is lemaradóként végzett.

A CBA sajnos nem vett részt a kérdőíves kutatásunkban, így ezt az üzletláncot az aktivisták általi helyszíni felmérés eredményei alapján értékeltük. Ezért az Átláthatóság kategóriában lemaradóként végzett, a Stratégia, mérés és célok kategóriában pedig értékelhetetlen volt, mert ebben csak a kérdőíves kutatásban résztvevő üzletláncokat tudtuk a válaszaik alapján pontozni.

#8
p

Coop

Összpontszám

18/100

Transzparencia: 0%

 

Stratégia, mérés és célok: –

 

Visszaváltható italcsomagolás: 19%

 

Csomagolásmentes gyümölcs, zöldség: 58%

 

Egyszer használatos műanyag zacskók: 20%

 

Újrahasznosítás: 14%

 

Újratöltés: 0%

 

A Coop sem vett részt kérdőíves kutatásunkban. Emellett sem a visszaváltható italcsomagolásoknál, sem az újrahasznosításban, sem az újratöltésben nem sikerült az üzletláncnak a lemaradó kategóriánál erősebbet elérnie, így számos területen hatalmas fejlődési potenciállal rendelkezik.

Visszaváltható italcsomagolás kategóriában lemaradó kategóriába soroltuk őket. Visszaváltható borkínálatuk jó, a szörp esetében fejlesztendő, sör esetében pedig erősen fejlesztendő. Ásványvíz, gyümölcslé, tej és egyéb ital nem volt elérhető visszaválthatóként.

A Csomagolásmentes gyümölcs, zöldség kategóriában a Coop az elérhető pontok 58%-át szerezte meg, ezzel fejlesztendő kategóriába került. Az almától a paprikáig rengeteg termék volt megtalálható csomagolásmentesen az üzletláncban, azonban még sok előre csomagolt termékkel is találkoztunk.

Egyszer használatos műanyag zacskók terén erősen fejlesztendő kategóriában végeztek. Üzleteikben ingyen rendelkezésre állt egyszer használatos műanyag zacskó, lebomló zacskóval nem rendelkeztek, ugyanakkor volt környezetbarát alternatíva.

A vizsgált hat Coop üzletben csak kettő esetében volt üvegvisszaváltásra lehetőség, és ugyanebben a két üzletben volt szelektív gyűjtő is: az egyikben fémet és alumínium dobozt, a másikban elemet gyűjtöttek. Létrehoztak úgynevezett olajpontokat is, ahol használt étolaj visszagyűjtésére van lehetőség. A Coop vizsgált üzleteiben a felmérés idejében nem volt újratölthető alternatíva az italcsomagoláson túl. Ezzel mind az Újrahasznosításban, mind az Újratöltésben lemaradó kategóriában végeztek.

A Coop sajnos nem vett részt a kérdőíves kutatásunkban, ezért ezt az üzletláncot az aktivisták általi helyszíni felmérés eredményei alapján értékeltük. Ezért az Átláthatóság kategóriában lemaradóként végzett, a Stratégia, mérés és célok kategóriában pedig értékelhetetlen volt, mert ebben csak a kérdőíves kutatásban résztvevő üzletláncokat tudtuk a válaszaik alapján pontozni.

#9
p

Reál

Összpontszám

11/100

Transzparencia: 0%

 

Stratégia, mérés és célok: –

 

Visszaváltható italcsomagolás: 24%

 

Csomagolásmentes gyümölcs, zöldség: 49%

 

Egyszer használatos műanyag zacskók: -20%

 

Újrahasznosítás: 14%

 

Újratöltés: 0%

 

Első magyarországi felmérésünk utolsó helyén a Reál Hungária végzett. Első pillantásra nem tűnik úgy, hogy a cég prioritásai között lenne a műanyag hulladék csökkentése, de mi leszünk a legboldogabbak, ha később majd azt tapasztaljuk, hogy ez a hozzáállásuk megváltozott.

Visszaváltható italcsomagolás területen a Reál erősen fejlesztendő kategóriába került. Kis számban volt megtalálható szikvíz, szóda visszaváltható alternatívában, a szörp esetében közepes értékelést kapott, a sör és a bor kategóriában nagyobb fejlesztési potenciál van. Gyümölcslé, tej és egyéb ital nem volt elérhető visszaválthatóként.

A Csomagolásmentes gyümölcs, zöldség kategóriában a Reál az elérhető pontok 49%-át szerezte meg, ezzel fejlesztendő kategóriába került.

Az Egyszer használatos műanyag zacskók területen lemaradó eredményt értek el, csak és kizárólag ingyenesen elérhető egyszer használatos műanyag zacskóval rendelkeztek.

A helyszíni felmérésben a hat felmért Reál üzlet közül egy üzletben üvegvisszaváltó, két üzletben pedig szelektív gyűjtő volt: az egyikben papírt és műanyagot, a másikban olajat gyűjtöttek. A vizsgált üzletekben a felmérés idejében nem volt újratölthető alternatíva az italcsomagoláson túl. Ezzel mind az Újrahasznosításban, mind az Újratöltésben lemaradó kategóriában végeztek.

A Reál sajnos nem vett részt az kérdőíves kutatásunkban, ezért ezt az üzletláncot az aktivisták általi helyszíni felmérés eredményei alapján értékeltük. Ezért az Átláthatóság kategóriában lemaradóként végzett, a Stratégia, mérés és célok kategóriában pedig értékelhetetlen volt, mert ebben csak a kérdőíves kutatásban résztvevő üzletláncokat tudtuk a válaszaik alapján pontozni.

Hogyan rangsoroltuk az üzletláncokat?

Nézd meg, pontosan milyen kritériumok alapján rangsoroltuk az üzletláncokat a műanyagszennyezés terén.

A kutatás az alábbi 7 kategória alapján mérte fel a cégeket:

1. Visszaváltható italcsomagolás

A Visszaváltható italcsomagolás területén felmértük, hogy hányféle termék kapható adott kategóriákban – sör, bor, ásványvíz, szörp, gyümölcslé, tej, egyéb – az üzletben, illetve ebből mennyi kapható visszaváltható-újratölthető csomagolásban. Önmagában is jutalmaztuk a visszaváltható italcsomagolást, mint alternatívát. Fontos kiemelni, hogy nem ítéltük meg önmagában hátrányosan a nagyobb kínálati opciót a vissza nem váltható termékek esetében. Azaz nem kerültek automatikusan hátrányba a nagy választékkal rendelkező hipermarketek, azonban a kisebb üzletek számára is elérhető lehetett a magas pontszám.

2. Csomagolásmentes gyümölcs, zöldség

Felmértük, hogy hányféle termék kapható az adott gyümölcs – alma, körte, narancs – és zöldség – paradicsom, paprika, répa, uborka, saláta, hagyma, krumpli, gomba – kategóriákban, valamint, hogy az adott kategóriában hányféle termék kapható csomagolásmentesen az üzletben. A csomagolásmentes alternatívát önmagában díjaztuk. A 100%-ban csomagolásmentes kategóriára abban az esetben adtunk maximális pontszámot, ha az adott kategóriában legalább 3 termék volt elérhető csomagolásmentesen, úgy, hogy ez a választék legalább 66%-át adta. A forgalmi súlyozás lenne a legmegfelelőbb módja annak, hogy kimutassuk, mekkora a csomagolásmentes zöldségek, gyümölcsök aránya, azonban a cégek a forgalmi adatokat üzleti titokként kezelik, ezért a kutatás során csupán a rendelkezésre állást tudtuk vizsgálni, azaz azt, hogy egy adott termékkategórián belül hányféle csomagolásmentes opció elérhető.

3. Egyszer használatos műanyag zacskók

Az Egyszer használatos műanyag zacskók területen azt vizsgáltuk, hogy ingyenesen vagy pénzért használhatnak-e a vásárlók kis, (15 mikronnál vékonyabb) egyszer használatos műanyag zacskót, illetve biológiailag lebomló zacskót, valamint elérhető-e sokszor használatos környezetbarát zacskó. Az ingyen adott műanyag zacskókért mínusz pont járt.

4. Újrahasznosítás

Az Újrahasznosítás területen felmértük, hogy az üzletláncok rendelkeznek-e ütemtervvel az újrahasznosítás arányának növelésére. Emellett azt is vizsgáltuk, hogy van-e lehetőség alumínium dobozok, PET-palackok, és üvegek visszaváltására, valamint van-e szelektív gyűjtő az üzlet területén vagy az üzlet előtt, és milyen termékek esetében van lehetőség szelektíven gyűjteni. Mind a visszaváltás, mind a szelektív gyűjtés lehetőségét külön pontoztuk.

5. Újratöltés

Az Újratöltés területen megnéztük, hogy milyen termékcsoportokon belül érhető el újratöltés az üzletben (befőtt, tej, rizs, tészta, magvak, tisztítószerek, egyéb), majd ezeket a termékcsoportokat pontoztuk. Arra is adtunk pontot, ha az italcsomagoláson túl rendelkeznek újratöltés alternatívával.

6. Átláthatóság

Az Átláthatóság területén felmértük, hogy a szupermarketek nyilvánosan megosztják-e a műanyag felhasználásával, hulladékkezeléssel kapcsolatos információkat, hozzájárultak-e a kutatás sikerességéhez az elektronikusan megküldött kérdőív kitöltésével.

7. Stratégia, mérés és célok

A Stratégia, mérés és célok területén az kérdőív segítségével felmértük, hogy az üzletláncok rendelkeznek-e valamilyen stratégiával az üzletben maradó csomagolási és a termékekhez kapcsolódó műanyag hulladék csökkentése érdekében, mérik-e a műanyag hulladék mennyiségét, és milyen kitűzött céljaik vannak ennek csökkentésére.

Szupermarketek – stop műanyag!

A műanyagszennyezés tönkreteszi az élővilágot és közösségeinket. Tennünk kell ez ellen! Célunk, hogy a hazai élelmiszerboltok 5 éven belül csökkentsék felére az egyszer használatos műanyag csomagolóanyagokat, tűnjenek el a boltokból a nem újrahasznosítható csomagolóanyagok!

Ha egyetértesz velünk ebben, akkor írd alá a petíciónkat!